Ewas onsdag den 2 oktober
Blev hämtad klockan 07.30 eftersom vi skulle ha personalmöte direkt på morgonen. Lärarna börjar kl 08.00 och måste vara på skolan till kl 15.15 varje dag. Under den tiden har de undervisning, en timme lunch varje dag och två timmar planering på skolan. All övrig planering, rättning och utvärdering sker utanför skoltid. Det är ingen reglerad arbetstid utan de flesta lärare jag talade med arbetade minst 20 timmar hemma eller på jobbet utöver arbetsplatsförlagd tid. De yngre lärarna tenderade att arbeta mer eftersom de inte hade familj och erfarenhet att falla tillbaka på.
Skolan startade år 1969. På väggen hänger en tidslinje där olika uppfinningar eller viktiga händelser beskriver utvecklingen i världen sedan dess. T ex


Personalmötet började kl 08.30 och leddes av Mrs Bickley.

Fotbollsplanen liknar vår "Kulan".

Inrimmet bredvid hade de yngre eleverna språkträning enligt "Fluffing Fonics"- modellen.
I slutet på dagen fick jag träffa skolpsykologen, som var där för att träffa specialläraren. Hon berättade om elevhälsoarbetet i skoldistriktet.
Storsamling innan lunch.

Efter kvällen gick vi till Jamie Olivers restaurang och åt middag.

Skolan startade år 1969. På väggen hänger en tidslinje där olika uppfinningar eller viktiga händelser beskriver utvecklingen i världen sedan dess. T ex



Personalmötet började kl 08.30 och leddes av Mrs Bickley.
Först läste hon ett stycke ur FN:s barnkonvention gällande barns rättigheter. Sedan bad hon en bön på samma tema. Avslutningsvis bad alla "fader Vår" tillsammans.
Punkter på dagordningen:
Kommande kalendarium, frånvaro och fortbildning
Temaveckor
Idrottsdagar
Vilka elever har haft sen ankomst, dåligt uppförande eller är i behov av extra stöd?
Säkerhetsfrågor
Ekonomi
Gap Tasks
När mötet var slut var det dags att gå ut på skolgården och ta emot eleverna.

Fotbollsplanen liknar vår "Kulan".

På onsdagar har alla klasser egna morgonsamlingar. Jag fick vara med på femmornas. Idag höll några elever i samlingen. De dramatiserade berättelsen om "den barmhärtige samariten" för sina klasskamrater. Efteråt ställde de frågor om vad det handlade om och vad kompisarna hade lärt sig av detta. Till sist bad de en bön tillsammans.

Inrimmet bredvid hade de yngre eleverna språkträning enligt "Fluffing Fonics"- modellen.

I slutet på dagen fick jag träffa skolpsykologen, som var där för att träffa specialläraren. Hon berättade om elevhälsoarbetet i skoldistriktet.
Det liknar vårt system, med psykologer, talpedagoger och specialpedagoger i ett gemensamt team som handleder och till viss del utreder behoven. Teamet utbildar också elevassistenter och socialpedagoger som ska arbeta med elever med särskilda behov.
Skolan får upp till 15 timmar i veckan budgeterat för behovsprövade elever.
Ett fåtal elever går i annan skolverksamhet eller annan skolform. Oftas sker förändringen från åk 7.
Elever med stora sociala svårigheter placeras oftast i internatskolor eftersom de behöver få fasta ramar om tydliga och kärleksfulla förebilder. Det finns vanliga Primary och secondary Schools som är duktiga på barn med olika diagnoser och då brukar skolorna hjälpas åt för att underlätta för eleverna.

Storsamling innan lunch.
Vid besök i åk 5 upptäckte jag att alla elevers namn stod på den interaktiva tavlan längst fram i klassrummet. Varje gång läraren frågade eleverna en fråga och de svarade så markerade han elevens namn. På så sätt höll han reda på att han frågade alla elever.

Efter kvällen gick vi till Jamie Olivers restaurang och åt middag.